Vitenskapelig behandling av M.E. med god effekt


Varsler ekstrem flått-sommer – Flere vil bli alvorlig syke by drstockmann
april 29, 2010, 14:55
Filed under: Diverse

«- Jeg er overbevist om at antall alvorlige sykdomstilfeller etter flåttbitt vil fortsette å stige, sier forsker Vivian Kjelland ved Universitetet i Agder som er i innspurten på sin doktorgrad om flått og borreliabakterien.»

Les artikkelen på VG Nett


3 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Ja… Det er jeg overbevist om også fordi her har mine tpo samboere kommet inn døra med drøssevis flått på seg allerede i flere uker og til tross for at jeg dynker dem i nakken med reseptbelagte middel mot utysket så sitter det alikevel mengder i pelsen. Det er første året jeg har opplevd å se flått så tidlig iallfall så jeg tror nok at det er på tide å vurdere å innføre bråtebranntrening for samtlige brannkorps i distriktene for å begrense flåttbestanden.

Kommentar av Catalyzator

Hei, jeg lurer på om det er sånn at Borrelia kan framskape ME, eller om det «bare» blir tatt feil av pga like symptomer?

Kommentar av Oda

Hei Oda!

Pga at Borreliose er vanskelig å diagnostisere, kombinert med de dårlige testmetodene som benyttes i mesteparten av Norge (sykehuset i Vestfold et et unntak), er det min oppfatning at mange kan ha Borreliose uten å vite det. At en god del av disse får diagnosen ME skal du ikke se bort i fra. Borreliose er bl.a. et av eksluderingskriteriene for å få diagnosen ME, men det er vanskelig å utelukke noe du ikke kan påvise (dels pga dårlige tester).

Et av problemene til en del ME-pasienter er at de har et svakt immunforsvar, de er dermed ikke i stand til å bekjempe infeksjonen selv. En flåttinfeksjon (Borreliose) kan gjøre stor skade hvis den få herje fritt og ikke behandles på skikkelig måte.

Om en Borrelia-infeksjon kan medføre flere av de andre problemene en ME-pasient har vet jeg ikke, men basert på egne erfaringer tror jeg det.

Her kan du lese mer om Borreliose: http://nhi.no/livsstil-og-helse/reisemedisin/sykdommer/borreliose-flattbitt-1737.html

Kommentar av drstockmann




Legg igjen en kommentar

